כשלילד יש קושי רגשי לא מוסבר /נועה מחנאי
יש לכם שאלות?
|
הורים רבים חווים לעיתים, או באופן מתמשך, חוויה ברורה מחד וערטילאית מאידך:
קשה לילד שלי. משהו מציק לו. לא כל כך פשוט לו בחיים. לא "זורם". זה יכול להתעורר במגוון כיוונים: הורים שחשים שהילד לא מוצא את מקומו הברור בין אחיו או עוד לא השלים והסתגל להולדת אחיו הצעיר. הורים שעדים לאיחור או קושי של הילד ברכישת מיומנויות ויכולות תואמות לגילו. שחווים שלילד שלהם לא "הולך בקלות". לעיתים זה מפתיע אותם לאור ההתפתחות והפוטנציאל שהוא הראה כתינוק ופעוט. התחושה שאולי הכי משקפת את ההורים האלה שאני מדברת עליהם היא: הילד שלי לבטח אינו מממש את היכולות שלו. המימוש נתקל בקושי. לעיתים ירגישו ההורים האלה שזה הילד שלהם הכי קשה אתו. ולא מדובר בהכרח על תסמונת "ילד הסנדביץ'". אולי כן אבל ודאי לא בהכרח. קושי ריגשי של ילד ושל ההורה מול הילד לא תמיד מוגדר וברור. הוא יכול לקבל ביטוי בפחדים מוגברים או ממש חרדה תכופה של הילד, בתלותיות והיצמדות של הילד להוריו, בתופעות של לחץ וקושי של הילד להשתחרר ולהתנסות בהתנסויות שונות, בהלך רוח מדוכדך ונעדר שמחה של הילד, בהתפרצויות כעס וזעם תכופות אצלו ועוד. כל הללו יכולים להופיע – מה יותר ומה פחות – ולהעיד על קושי רגשי, על מחסור רגשי, על קיומם של רגשות "שליליים" (שלולי אור) שהינם מכבידים באופן דומיננטי יחסית על כף המאזניים של הילד. |
משהו – שלא בהכרח היינו מודעים לו כהורים – עורר והגביר את הרגשות הללו אצל הילד.
לעיתים זה משהו שקרה ונכח בחייו ולעיתים זה דווקא היעדרו של דבר מה חשוב אשר הוביל לתחושות ולרגשות הללו.
באינטראקציה הכל כך קרובה ומשפיעה שיש לנו כהורים עם ילדינו – יכולה להתגלות התשובה.
משהו שקרה בינינו לבינו או שקורה באופן קבוע ומאידך משהו שלא קורה בינינו אבל בעצם משמעותי שיקרה לטובת קיומם של יחסים בטוחים וחיוביים בינינו – נוכל לגלות במחקר הזה הרבה רמזים שיובילו להבנה מעמיקה יותר את הילד המתקשה שלנו.
כשאנחנו מופעלים כהורים מדפוסים רגשיים אוטומטיים אותם אנו נושאים בתוכנו הרבה לפני שנהינו הורים – אנחנו עלולים לייצר מערכת יחסים לא בריאה בחלקה עם הילדים שלנו. הביטוי של זה יכול להיות הקושי הרגשי שמבטא הילד שלנו.
רק הבאתה של מודעות לאינטראקציה שלנו עם הילדים שלנו ולאפשרות לפעול בתוכה מתוך בחירה ולא מתוך דפוס אוטומטי – תוכל לרפא ולשפר אינטראקציה פגועה ופוגעת.
הדרכת הורים עדינה ואישית, מעמיקה ותומכת – נועדה להאיר באור של הבנה, מודעות וחמלה – את האינטראקציה רבת המשמעות הזאת ולהביא גם לשינוי שהוא ריפוי.
האור מאפשר לראות ולהבין אך גם מאפשר לרפא ולתקן. כי כאשר מבינים וגם חומלים (עליו, עלינו – על האנושיות, על הטעויות, על הכוונות הטובות שאנו נושאים כהורים) – נולדת בנו היכולת לעשות אחרת ולהשפיע לטובה על הילד שלנו מתוך יחסים מיטיבים ונכונים לנו יותר מכפי שהיו.
לעיתים זה משהו שקרה ונכח בחייו ולעיתים זה דווקא היעדרו של דבר מה חשוב אשר הוביל לתחושות ולרגשות הללו.
באינטראקציה הכל כך קרובה ומשפיעה שיש לנו כהורים עם ילדינו – יכולה להתגלות התשובה.
משהו שקרה בינינו לבינו או שקורה באופן קבוע ומאידך משהו שלא קורה בינינו אבל בעצם משמעותי שיקרה לטובת קיומם של יחסים בטוחים וחיוביים בינינו – נוכל לגלות במחקר הזה הרבה רמזים שיובילו להבנה מעמיקה יותר את הילד המתקשה שלנו.
כשאנחנו מופעלים כהורים מדפוסים רגשיים אוטומטיים אותם אנו נושאים בתוכנו הרבה לפני שנהינו הורים – אנחנו עלולים לייצר מערכת יחסים לא בריאה בחלקה עם הילדים שלנו. הביטוי של זה יכול להיות הקושי הרגשי שמבטא הילד שלנו.
רק הבאתה של מודעות לאינטראקציה שלנו עם הילדים שלנו ולאפשרות לפעול בתוכה מתוך בחירה ולא מתוך דפוס אוטומטי – תוכל לרפא ולשפר אינטראקציה פגועה ופוגעת.
הדרכת הורים עדינה ואישית, מעמיקה ותומכת – נועדה להאיר באור של הבנה, מודעות וחמלה – את האינטראקציה רבת המשמעות הזאת ולהביא גם לשינוי שהוא ריפוי.
האור מאפשר לראות ולהבין אך גם מאפשר לרפא ולתקן. כי כאשר מבינים וגם חומלים (עליו, עלינו – על האנושיות, על הטעויות, על הכוונות הטובות שאנו נושאים כהורים) – נולדת בנו היכולת לעשות אחרת ולהשפיע לטובה על הילד שלנו מתוך יחסים מיטיבים ונכונים לנו יותר מכפי שהיו.