לילך מלווה ומדריכה הורים ברוח האנתרופוסופיה והביוגרפיה ובשילוב דרכים מעשיות נוספות, במקביל היא מנחה קבוצות הורים וסדנאות "להתפתח בהורות" ו"זמן משחק להורים", ומטפלת ב"כלים שלובים" – פסיכותרפיה ותרפיה לילדים ולמבוגרים.
לילך מספרת על עצמה:
הי, אני לילך, נשואה בזוגיות טובה ואמא לשלושה ילדים מופלאים, שהם, כמו כל הילדים, מורי הגדולים ביותר בדרך. בעברי שנים רבות של לימודים אקדמיים, כולל תארים ראשון ושני בהצטיינות ותעודות מקצועיות נוספות (כולל תעודת מגשרת מוסמכת), וכן שנות קריירה בתחום התכנון הסביבתי והאסטרטגי, אך את דרך ההתפתחות הנוכחית שלי עשיתי, ועודני עושה מתוך ההורות.
בזכות החיפוש אחר החינוך המתאים לילדי, והיותי אמא בחינוך אנתרופוסופי, נחשפתי לנפלאות האנתרופוסופיה והידע הביוגרפי העצום על התפתחות האדם לפני למעלה מעשור. ההתמודדות עם אתגרי ההורות האישיים שלנו, הביאו אותי להמשיך ולחפש דרכים כיוונים שיתחברו אלי בהורות, בזוגיות ובכלל בדרך שלי כאדם.
במהלך השנים האלו למדתי ואני ממשיכה כל הזמן ללמוד ולהתפתח בקבוצות ובמסגרות שונות - לימודי הנחיית קבוצות והדרכת הורים ("הורות מעשית", קבוצת למידה של "הורות כמעשה ניסים" ועוד), לימודי שנת מבוא באנתרופוסופיה (סמינר רימון), שנים של לימודי ביוגרפיה, ידע האדם מתוך מדע הרוח - האנתרופוסופיה (כרגע בשנה השביעית, ומתכוונת להמשיך כמה שאוכל, אין באמת קצה לידע, להבנות ולתהליכי ההתפתחות הרוחניים), וכן נמצאת בסיום הפרקטיקום במסגרת מסלול הכשרה ארוך (כבר שנה חמישית) ב"כלים שלובים" - תרפיה אתרית ופסיכותרפיה אנתרופוסופית. הטיפול ב"כלים שלובים" בילדים נעשה בעיקר דרך תרפיה באומנות, סיפור, משחק, תרפיה בארגז החול ועוד, והטיפול במבוגרים הוא בעיקר בשיחה, שבה עובדים הרבה עם הביוגרפיה, בדרך התבוננות רוחנית, ויכול גם הוא לשלב עבודה אמנותית ופסיכודרמה. לאחר המפגש, ישנו חלק נוסף תומך ועוצמתי, של טיפול אתרי - אנרגטי שנעשה מרחוק.
את כל אלה, ובעיקר את עצמי, עם יכולות ההקשבה, החשיבה, הסבלנות, ההכלה והאמפתיה אני מביאה הן לסדנאות ולקבוצות ההורים שאני מנחה, והן לתהליכי הליווי וההדרכה האישיים והזוגיים של הורים, בדרך שלהם למציאת הנתיב שלהם להיות עבור הילדים ועבור עצמם. היום אני מאמינה, כי מאמץ החשוב ביותר שהורים יכולים לעשות למען הילדים שלהם, הוא להיות בתהליך מתמיד של התחנכות והתפתחות, גם מתוך מה שהם פוגשים בהורות. אין באמת עניין של הצלחה או הישג כלשהו, מלבד ההשתדלות החשובה הזאת. עצם הניסיון להתקרב, להקשיב ולהתבונן על העולם דרך עיני הילד/ה שלי, לשאול ולנסות להבין את ההבדלים המהותיים בהוויה הפנימית של ילד לעומת מבוגר, ובאיזה שלב בדרך ההתפתחות כל אחד מילדי נמצא עכשיו, כל אלה ועוד יכולים לתת כיוון למאמץ הזה.
כל הורה מקבל מכל אחד מהילדים שלו "סימני דרך" להתפתחות. הם מופיעים לרוב דרך קשיים ואתגרים במשפחה, שמקשים ומכאיבים, אך גם מעוררים אותנו לתשומת לב ושינוי. מתחת לקשיים האלו מתחבאים היטב הצרכים האמתיים ובקשות העומק של הילדים. לא קל בכלל לזהות אותם, אך לרוב, כשהם מתגלים מתוך מאמץ והתכווננות אמתית, מתגלה גם קשר ישיר למקומות בתוכנו, ההורים, המבקשים תשומת לב והתפתחות, שלא תמיד היינו ערים להם, ונוצרת הזדמנות להתפתחות גם עבורנו וגם עבור הילדים.
כך גם תהליך הליווי ההורי להתפתחות יכול להמשיך ולהעמיק, במידת הצורך והרצון, למקומות פנימיים יותר אצל ההורים, שנובעים מתוך הביוגרפיה האישית של כל אחד, ולהיות מעין תהליך תרפיה אישי או זוגי שנובע מתוך ההורות.
זאת לא משימה פשוטה, לא תמיד קל להבין את הדברים לעומק ולשנות לבד, אך כשיש את הנכונות ואת הליווי המתאים, באמת קורים ניסים ושינויים נפלאים. אשמח להיות אתכם ולעזור לכם בדרך שלכם "להתפתח בהורות".
הי, אני לילך, נשואה בזוגיות טובה ואמא לשלושה ילדים מופלאים, שהם, כמו כל הילדים, מורי הגדולים ביותר בדרך. בעברי שנים רבות של לימודים אקדמיים, כולל תארים ראשון ושני בהצטיינות ותעודות מקצועיות נוספות (כולל תעודת מגשרת מוסמכת), וכן שנות קריירה בתחום התכנון הסביבתי והאסטרטגי, אך את דרך ההתפתחות הנוכחית שלי עשיתי, ועודני עושה מתוך ההורות.
בזכות החיפוש אחר החינוך המתאים לילדי, והיותי אמא בחינוך אנתרופוסופי, נחשפתי לנפלאות האנתרופוסופיה והידע הביוגרפי העצום על התפתחות האדם לפני למעלה מעשור. ההתמודדות עם אתגרי ההורות האישיים שלנו, הביאו אותי להמשיך ולחפש דרכים כיוונים שיתחברו אלי בהורות, בזוגיות ובכלל בדרך שלי כאדם.
במהלך השנים האלו למדתי ואני ממשיכה כל הזמן ללמוד ולהתפתח בקבוצות ובמסגרות שונות - לימודי הנחיית קבוצות והדרכת הורים ("הורות מעשית", קבוצת למידה של "הורות כמעשה ניסים" ועוד), לימודי שנת מבוא באנתרופוסופיה (סמינר רימון), שנים של לימודי ביוגרפיה, ידע האדם מתוך מדע הרוח - האנתרופוסופיה (כרגע בשנה השביעית, ומתכוונת להמשיך כמה שאוכל, אין באמת קצה לידע, להבנות ולתהליכי ההתפתחות הרוחניים), וכן נמצאת בסיום הפרקטיקום במסגרת מסלול הכשרה ארוך (כבר שנה חמישית) ב"כלים שלובים" - תרפיה אתרית ופסיכותרפיה אנתרופוסופית. הטיפול ב"כלים שלובים" בילדים נעשה בעיקר דרך תרפיה באומנות, סיפור, משחק, תרפיה בארגז החול ועוד, והטיפול במבוגרים הוא בעיקר בשיחה, שבה עובדים הרבה עם הביוגרפיה, בדרך התבוננות רוחנית, ויכול גם הוא לשלב עבודה אמנותית ופסיכודרמה. לאחר המפגש, ישנו חלק נוסף תומך ועוצמתי, של טיפול אתרי - אנרגטי שנעשה מרחוק.
את כל אלה, ובעיקר את עצמי, עם יכולות ההקשבה, החשיבה, הסבלנות, ההכלה והאמפתיה אני מביאה הן לסדנאות ולקבוצות ההורים שאני מנחה, והן לתהליכי הליווי וההדרכה האישיים והזוגיים של הורים, בדרך שלהם למציאת הנתיב שלהם להיות עבור הילדים ועבור עצמם. היום אני מאמינה, כי מאמץ החשוב ביותר שהורים יכולים לעשות למען הילדים שלהם, הוא להיות בתהליך מתמיד של התחנכות והתפתחות, גם מתוך מה שהם פוגשים בהורות. אין באמת עניין של הצלחה או הישג כלשהו, מלבד ההשתדלות החשובה הזאת. עצם הניסיון להתקרב, להקשיב ולהתבונן על העולם דרך עיני הילד/ה שלי, לשאול ולנסות להבין את ההבדלים המהותיים בהוויה הפנימית של ילד לעומת מבוגר, ובאיזה שלב בדרך ההתפתחות כל אחד מילדי נמצא עכשיו, כל אלה ועוד יכולים לתת כיוון למאמץ הזה.
כל הורה מקבל מכל אחד מהילדים שלו "סימני דרך" להתפתחות. הם מופיעים לרוב דרך קשיים ואתגרים במשפחה, שמקשים ומכאיבים, אך גם מעוררים אותנו לתשומת לב ושינוי. מתחת לקשיים האלו מתחבאים היטב הצרכים האמתיים ובקשות העומק של הילדים. לא קל בכלל לזהות אותם, אך לרוב, כשהם מתגלים מתוך מאמץ והתכווננות אמתית, מתגלה גם קשר ישיר למקומות בתוכנו, ההורים, המבקשים תשומת לב והתפתחות, שלא תמיד היינו ערים להם, ונוצרת הזדמנות להתפתחות גם עבורנו וגם עבור הילדים.
כך גם תהליך הליווי ההורי להתפתחות יכול להמשיך ולהעמיק, במידת הצורך והרצון, למקומות פנימיים יותר אצל ההורים, שנובעים מתוך הביוגרפיה האישית של כל אחד, ולהיות מעין תהליך תרפיה אישי או זוגי שנובע מתוך ההורות.
זאת לא משימה פשוטה, לא תמיד קל להבין את הדברים לעומק ולשנות לבד, אך כשיש את הנכונות ואת הליווי המתאים, באמת קורים ניסים ושינויים נפלאים. אשמח להיות אתכם ולעזור לכם בדרך שלכם "להתפתח בהורות".
מאמרים -
מה למד הקוסם מהשולייה שלו?
מה למד הקוסם מהשולייה שלו?