טיפול לשליטה בצרכים-"פיזיותרפיה לרצפת האגן" /רעיה עילם
מעוניינים במידע נוסף?
|
שמי רעיה עילם ואני פיזיותרפיסטית התפתחותית לילדים מעל 15 שנה, עם התמחות בטיפול ברצפת אגן בילדים.
טיפול לשליטה בצרכים או בשמו "פיזיותרפיה לרצפת האגן " ,מתייחס אצל ילדים לתופעות שקשורות בשליטה בעשיית צרכים. תהליך רכישת השליטה בצרכים הוא תהליך התפתחותי טבעי המתרחש בדרך כלל בין הגילאים 2-3. לעיתים, בשל סיבות שונות משתבש תהליך זה , אם בשל אירועי חיים כגון שנוי מסגרת או הולדת אח, חוויה שלילית שקשורה בכאב ונחקקה כטראומה אצל הילד, הליכים רפואיים באזור שקרו בגילאי תינוקות ופעוטות, או נטייה גנטית פיזיולוגית. הטיפול מיועד לילדים מגילאי 3- 18. טיפול בהרטבת לילה מתחיל בגיל 6. רצפת האגן הוא שם כללי של קבוצת השרירים באיזור התחתון הנמצא בין עצם הזנב מאחור, עצמות האגן מקדימה ובצדדים. הטיפול בשליטה בצרכים הינו בעל רבדים שונים וכולל : בירור וטיפול רפואי פיזיולוגי: מבוצע על ידי פיזיותרפיסטית שהוכשרה לכך, או הרופא המפנה . באם יש צורך בבירור רפואי נוסף תפנה הפיזיותרפיסטית לבדיקות כגון צילום נטגן או אולטרסאונד. לעיתים מתקיים טיפול בקשר רציף עם הרופאים. בעיות פיזיולוגיות נפוצות הן עצירות והטיפול יעשה לעיתים בעזרת שיטות להתרוקנות כגון מרככי צואה טבעיים או תרופתיים. הפיזיותרפיסטית תבדוק גם את תפקוד השרירים באזור, ואם יש בעיות בתחושה להתרוקנות. אצל ילדים הבדיקה תהיה חיצונית. באם תימצא חולשה או פעילות יתר של השרירים, תלמד הפיזיותרפיסטית תרגילים המתאימים לבעיה. במקרים אחרים יעשה שימוש בביו פידבק להמחשת הפעילות הנדרשת. בדיקה והדרכה התפתחותית: פיזיותרפיסטית התפתחותית תדע לזהות האם בעיית השליטה בצרכים היא קושי מבודד או חלק ממכלול קשיים התפתחותיים של הילד, ותתאים את הטיפול לכך. במקרה של קושי מבודד תקבל המשפחה תכנית התנהגותית לבית והדרכה לאורחות חיים בריאים. יש מקרים שהקושי קשור גם בבעיות אחרות. דוגמא לכך היא בעיית דליפת שתן ההולכת ביחד עם קשיים במיקוד הקשב. דוגמה אחרת היא תופעות של דליפת שתן במשך היום, הבאות לפעמים עם גמישות יתר של המפרקים והשרירים. החיזוק במקרה זה יהיה של שרירי הגוף כולו. |
זיהוי קושי התפתחותי – רגשי:
יתכן מצב , שהקושי לא ילווה בבעיות גופניות. במקרה זה תינתן הדרכת הורים וליווי צמוד לאורחות חיים בריאים Psycoeducation) ), מידע רב לגבי התהליכים שהילד עובר בעת הגמילה , ותכנית התנהגותית לבית שמטרתה לעורר מוטיבציה אצל הילד לשינוי ולמעבר לשלב ההתפתחותי הבא. הכוונה כאן היא לתת תחושה לילד של בר שליטה על גופו על ידי חיזוקים וחוויות הצלחה, ולהפחית לחץ מהילד.
ליווי למשפחה:
במקביל, תומכת התכנית בהורים בהתמודדות עם הילד, תוך זיהוי ציפיות, מתחים המתעוררים בין הורים וילדים בשל הבעיה, וההתנגדויות שהילד מציב לשינויים. במקרים של "חרדת אסלה", שקשורה בדרך כלל בפחד מכאב ולא מהאסלה עצמה כפי שלעיתים נהוג לחשוב, יינתן טיפול של חשיפה הדרגתית באמצעים ידידותיים.
קשר עם הצוות החינוכי:
במקרה הצורך קיים שיתוף של הצוות החינוכי.
הטיפול כולו נעשה באופן ידידותי לילדים, משחקי וחיצוני בלבד.
הטיפול נעשה באופן מודע בצורה שתעזור לילד להתמודד עם קשייו בצורה קלילה ככל האפשר.
יתכן מצב , שהקושי לא ילווה בבעיות גופניות. במקרה זה תינתן הדרכת הורים וליווי צמוד לאורחות חיים בריאים Psycoeducation) ), מידע רב לגבי התהליכים שהילד עובר בעת הגמילה , ותכנית התנהגותית לבית שמטרתה לעורר מוטיבציה אצל הילד לשינוי ולמעבר לשלב ההתפתחותי הבא. הכוונה כאן היא לתת תחושה לילד של בר שליטה על גופו על ידי חיזוקים וחוויות הצלחה, ולהפחית לחץ מהילד.
ליווי למשפחה:
במקביל, תומכת התכנית בהורים בהתמודדות עם הילד, תוך זיהוי ציפיות, מתחים המתעוררים בין הורים וילדים בשל הבעיה, וההתנגדויות שהילד מציב לשינויים. במקרים של "חרדת אסלה", שקשורה בדרך כלל בפחד מכאב ולא מהאסלה עצמה כפי שלעיתים נהוג לחשוב, יינתן טיפול של חשיפה הדרגתית באמצעים ידידותיים.
קשר עם הצוות החינוכי:
במקרה הצורך קיים שיתוף של הצוות החינוכי.
הטיפול כולו נעשה באופן ידידותי לילדים, משחקי וחיצוני בלבד.
הטיפול נעשה באופן מודע בצורה שתעזור לילד להתמודד עם קשייו בצורה קלילה ככל האפשר.